Flysikkerhet lyn

Lyn farer gjennom passasjerfly

I gjennomsnitt blir et amerikansk passasjerfly truffet av lynet én gang – i året. Men til tross for de voldsomme kreftene, betyr det sjelden noe for vår flysikkerhet. Har man flyskrekk, kan vi berolige med at vingene faktisk ikke kan falle av.

11. juni 2015 av Babak Arvanaghi

Lyn og flysikkerhet går hånd i hånd

Et gjennomsnittlig lyn genererer 32 000 ampere. Nok til å forårsake massive ødeleggelser. Men til tross for de voldsomme kreftene er ikke lynene det spor farlige for fly.

Som du kan se i videoen ovenfor, er flyet innrettet som en lynavleder. Lynet treffer flyet på ett punkt og forlader det igjen fra et annet, med kurs mot Jorden.

Oftest er skaden bare overfladiske sotflekker, som blir sjekket etter landing. I de verste tilfellene kan lyn treffe motoren og sette fyr på den. Men motorene er utstyrt med brannslukkere som blåser ut brannen. Flyet fortsetter deretter med én motor.

VIDEO - Slik ser det ut inne i kabinen når lynet slår ned i et fly:

Vinger kan så å si ikke knekke

Andre ting enn lyn kan få det til å svimle for passasjerer som føler seg utrygge når de flyr. Vingene kan se ut som de hopper og danser, og det kan skape frykt for at de er i ferd med å bli revet av.

Men ta det helt med ro. Som du kan se i videoen nedenfor, tåler vingene å bli bøyd til det ugjenkjennelige før de knekker. Og de tåler garantert mer en hva litt luft kan utsette dem for.

Alle typer flyvinger stresstestes før de blir godkjent. De må minst kunne motstå 150 prosent av den sterkeste kraften de kan møte i luften.

VIDEO - Slik tester man flyvinger:

Er fugler farlige for vår flysikkerhet?

Flyvinger er altså helt stabile, og lyn ufarlige. Men stemmer det at en fugl i motoren kan få et fly til å styrte? Få oversikt over myter og virkelighet her:

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: