Black box QA

Hvordan virker en svart boks?

Jeg har hørt at de svarte boksene i fly faktisk er oransje. Men hva er de lagd av, og hvilke opplysninger registrerer de?

16. september 2014

Den svarte boksen er ganske riktig oransje, for da er den lettere å få øye på. Og faktisk er det ikke én, men to slike bokser i et fly. Begge boksene befinner seg bakerst i flyet, fordi denne delen som regel blir minst skadet ved ulykker.

To svarte bokser

Den ene boksen tar opp alle samtaler og lyder i cockpiten gjennom mikrofoner som er plassert i instrumentpanelet mellom flygerne. Denne boksen kalles CVR, Cockpit Voice Recorder, og kan lagre opptil to timers lydopptak.

Den andre boksen kalles FDR, Flight Data Recorder. Denne boksen lagrer en lang rekke tekniske opplysninger om blant annet flygehøyde, kurs og fart. Noen opplysninger er det lovbestemt å lagre, men som regel tar boksen vare på langt flere, i noen tilfeller opp til 300 forskjellige. Opplysningene lagres i elektroniske brikker.

Solide svarte bokser

Boksene er lagd av rustfritt stål og har et varmeisolerende belegg på innsiden. Selve innholdet også beskyttet av et svært varmebestandig materiale. Boksene må dessuten kunne tåle å treffe bakken med stor fart, og de må tåle å bli liggende på 6000 meters havdyp i 30 dager. Videre må de kunne tåle en brann som raser i en halv time.

Hvis boksen havner under vann, blir en ultralydsender satt i gang automatisk. Den sender ut et akustisk signal én gang i sekundet i minst en måned fremover.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: