nb_u47 Airbus

Airbus bygger ny gigantflyflåte

I 20 år har Airbus fraktet flydeler, helikopter og satellitter rundt i verden med sine Beluga-fraktfly. I 2019 kommer en ny generasjon av kolossene med merkelig utseende.

20. november 2014

Flykroppen fra en Jumbojet, en vinge fra en ny A350, et par helikoptre. Airbus A300-600 Super Transporter sluker alt.

Med en lasteevne på 47 tonn og et lasterom på 1410 kubikkmeter er det store fraktflyet, som har fått det kjærlige kallenavnet Beluga etter hvithvalen, luftens svar på et vogntog.

Og i 2019 kommer en helt ny utgave. Produsenten Airbus har denne uken meldt at selskapet vil utvikle en ny og større Beluga på basis av det sivile flyet Airbus A330.

Svever på eldgamle prinsipper

Umiddelbart virker det nesten naturstridig at et så stort fly overhodet kan lette fra bakken, men flygeevne dikteres nesten utelukkende av vingenes størrelse og utformning.

Prinsippet som får fly til å fly kalles oppdrift og bygger på naturlover som ble forutsagt av henholdsvis Isaac Newton og Daniel Bernoulli på 1600- og 1700-tallet.

Luftstrømmer og trykkforskjell

Newtons andre og tredje lov, de fleste forklarer i dag oppdrift med dem, sier at vingen skyver luftstrømmene én vei (nedover), der det skapes en naturlig motreaksjon som løfter flyet oppover.

I tillegg kommer Bernoullis prinsipp som sier at en forskjell i luftstrømmenes hastighet rundt vingen skaper en trykkforskjell, som ytterligere løfter flyet.

Fungerer som fabrikkfly

Prinsippet om oppdrift har i 20 år holdt Beluga-flyet oppe blant skyene.

Flyet ble til da produsenten Airbus trengte å fly flydeler mellom fabrikkene sine i Frankrike, Storbritannia, Spania, Tyskland og Kina.

I dag selger Airbus fem ganger så mange fly som for 20 år siden.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: