Electric car

Vi må kjøre på ren strøm

Personbilen er faktisk kommet for å bli, så selv om vi bygger ut kollektivtrafikken, må vi finne tekniske løsninger som gjør bilen miljøvennlig. Det beste alternativet er sannsynligvis elbilen.

25. november 2009 av Ib Salomon

Du kommer hjem fra jobben og setter straks bilen til lading. Når du setter deg inn neste morgen, er den fulladet, for mens du har sovet, har automatikken jobbet og sørget for at batteriene er blitt fylt med nattlig strøm fra vindmøller som har kunnet levere rimelig på et tidspunkt når etterspørselen ellers er liten.

Til gjengjeld solgte batteriene litt strøm til nettet på ettermiddagen i går da prisen var høyere. Fordelen er åpenbar – i beste fall kan du rett og slett tjene penger på bilen mens den står trygt parkert i garasjen.

Foreløpig er dette fremtid, men ifølge klimaforskerne er det klokt å satse på elbilen, for bruk av strøm er den beste metoden for å redusere trafikkens CO2 -belastning.

Bare 20-25 prosent energi går med til fremdrift

I dag går nesten alle biler på bensin eller diesel, og årsaken er opplagt: Det er vanskelig å kjempe mot et flytende drivstoff som bensin fordi det har så høy energitetthet. Til gjengjeld er ikke de bensindrevne bilene så gode til å utnytte energien. Bare 20–25 prosent av energien går med til fremdriften, resten går tapt som varme.

En elmotor er 3–4 ganger mer effektiv og vil av bare denne ene årsaken skåne klimaet. Nettopp fordi den drives frem av elektrisitet, er det store muligheter til å gjøre den helt CO2-nøytral på grunn av at strømmen kan komme fra fornybare kilder, alt fra vannkraft til solceller.

Det svakeste leddet

Batteriene er fortsatt elbilenes svake ledd. De er for store og tar for lang tid å lade opp, og de rommer ikke nok energi. Men det forskes intenst for å løse utfordringene. For eksempel har forskere ved Massachusetts Institute of Technology i USA utviklet prototypen til et batteri som tar lading 100 ganger raskere enn dagens typer. Det tilsvarer at en bil står til lading i fem minutter kontra de åtte timene denne prosessen tar i dag.

Når slike batterityper blir en realitet, åpner det seg helt nye perspektiver. Da kan et fulladet batteri godt romme hele 2040 kilowattimer, noe som er tilstrekkelig til å forsyne en gjennomsnittshusholdning med strøm i flere dager. Knyttes de til et stort strømnettverk, kan elbilene også komme til å fungere som kraftbuffer og -reserve, og dermed bli til fordel for hele samfunnet og ikke bare de individuelle eierne.

Mer transport

Flere mennesker og høyere levestandard i verden vil gi en betydelig økt transport de neste tiårene. Forurensningen vil øke med hvis vi ikke tar grep nå. De siste 15 årene har CO?-utslippet fra trafikken steget med 37 prosent. Likevel er det grunn til optimisme.

Et eksempel er Japan, der man har snudd utviklingen og klart å redusere CO2-utslippet fra trafikken med syv prosent fra 2001 til 2007, i hovedsak som følge av strengere krav til bilfabrikkene. Når utskiftingen av bensinbiler med elbiler kommer i gang for alvor, kan vi i prinsippet gjøre biltrafikken CO2-fri.

Det vil ta flere tiår å nå målet, men det er realistisk å si at trafikken på land kan halvere CO2-utslippet på 25 år.