nb_u41 Toyota brintbil

Toyota vil selge hydrogenbiler i 2015

Mens elbiler sakte men sikkert får fotfeste, har hydrogenbilene latt vente på seg. Nå vil Toyota allerede neste år få en modell ut på veiene.

9. oktober 2014 av Carsten Nymann

Hydrogenbiler, der bensinmotoren er byttet ut med en såkalt brenselcelle, har vært underveis siden slutten av den kalde krigen.

Og nå ser det ut til at teknologien står på nippet til et gjennombrudd.

Frem mot 19. oktober går en av verdens største bilutstillinger av stabelen i Paris, og der viser det japanske bilmerket Toyota en hydrogenbil som kommer på veiene allerede neste år.

Vanndamp ut av eksosrøret

En hydrogenbil som Toyotas FCV (Fuel Cell Vehicle) bruker flytende hydrogen som drivstoff.

Men i stedet for å brenne i en forbrenningsmotor, ledes hydrogenet over i en batterilignende celle der den møter og reagerer med oksygen fra luften.

Møtet resulterer i en energiutladning som brenselcellen bruker til å drive en elmotor, mens spaltede ioner fra henholdsvis hydrogen og oksygen går sammen og blir til vann.

I praksis betyr det at hydrogenbilens eksos består av ren vanndamp.

Infrastruktur er et problem

Inntil videre har de få hydrogenbilene som finnes på markedet vært ekstremt dyre, vært bygd i begrensede serier og bare vært tilgjengelige via spesielle leasingprogrammer – ofte til myndigheter og organisasjoner.

Den største gjenværende utfordringen for hydrogenbilene er infrastruktur, for i de fleste land er det langt mellom hydrogentankstasjonene, som er vesentlig dyrere å anlegge enn en vanlig stasjon med bensin og diesel.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: