Skycar

Skycar: Den ypperste sci-fi-drømmen

Målgruppen for Skycar 400 er en vanlig gjennomsnittsfamilie.

6. januar 2014 av Antje Gerd Poulsen

Den kanadiske ingeniøren Paul Moller, som i over 30 år har jobbet med å utvikle teknologien til en flygende bil som kan ta av og lande vertikalt, synes ikke kjøreegenskaper er viktig.

Hans SkyCar 400 må først og fremst ses på som en konkurrent til gyrokoptre og konvensjonelle småfly. Moller har selv utviklet den både lette og kraftige Rotapower-motoren som driver flybilen opp og frem. Motoren veier bare 32 kilo og yter 160 hk. Til sammenligning veier en like kraftig ordinær flymotor ikke sjelden hele 110 kilo.

Piloterfaring ikke nødvendig

Ny datateknologi sørger for tilnærmet automatstyring, noe som gjør flybilen lett å fly. Føreren angir bare retning og hastighet, og piloterfaring er ikke nødvendig.

Men SkyCar 400 er ennå ikke klar for samlebåndet. Først må den gjennom visse tester som Paul Moller jobber med å skaffe finansiering til.

Moller Skycar 400 VTOL

Pris: Kr 2,8 millioner På markedet: Toseters versjon i 2014 Toppfart, bakke/luft: 56/533 km/t Maksimal flyhøyde: Nesten 11 000 meter Motortype: Fire Rotapower- og to elmotorer Antall passasjerer: Fire inkludert flygeren Vekt: 1088 kilo Fortrinn: Vertikal takeoff og landing

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: