nb_u06 Nissan Le Mans

Nissan vil vinne Le Mans med personbilteknikk

Normalt drypper høyteknologi fra bilfabrikkenes racerbiler på de vanlige personbilene. Med en ny racerbil til Le Mans-løpet har Nissan snudd vinden.

5. februar 2015 av Carsten Nymann

Det årlige 24-timers racerløpet i Le Mans er bilfabrikantenes lekeplass der ny teknologi blir utsatt for den ultimate stresstesten.

Teknologiske landevinninger som turboladere og hybridmotorer har tidligere vist nytte her, før de er blitt rullet ut i personbilkundenes nye biler.

Men denne uken snudde japanske Nissan den ligningen på hodet.

Turbomotor driver forhjulene

Med racerbilen GT-R LM Nismo har ingeniørene nemlig adoptert et karaktertrekk som normalt hører hjemme i vanlige familiebiler.

GT-R LM Nismo har forhjulsdrift, noe som betyr at bilens 550 hk sterke V6-turbomotor driver forhjulene. Normalt drives racerbiler på bakhjulene.

Forhjulsdrift er trygt, men ikke optimalt

Med få unntak gikk bilfabrikantene i slutten av syttitallet bort fra bakhjulsdrift i personbiler fordi forhjulsdrift er både tryggere og plassbesparende.

Men forhjulsdrift gir også ulik vektfordeling i bilen der tyngden konsentreres foran, noe som koster når det gjelder de sportslige egenskapene.

Hverdagsteknikk i kamp mot sportsbiler

Av denne årsaken har racerbiler og rendyrkede sportsbiler hittil holdt fast ved bakhjulsdrift.

Nissans Le Mans-racer blir en eksponent for hvor langt forhjulsdriftsbilen er kommet i utviklingen.

Racerbiler donerer ny teknikk

Også Formel 1-sporten har tidligere resultert i ny spennende teknikk. Hvis tradisjonen skal følges, får vi muligens i fremtiden forhjulsdrevne sportsbiler til gatebruk fra Nissan.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: