X-prize racercars

I full fart mot fremtiden

Om få år drar vi på jobb i en bil som knapt forurenser, må tanke bare en gang i uken og som er nesten lydløs. Det viser resultatet av den hittil siste X Prize-konkurransen. Det nye tiårets biler er strømlinjeformede, lette og går på alkohol og strøm.

21. februar 2011 av Henrik Bendix

Fremtidens familiebil blir en sprø affære. Den blir kompakt og strømlinjeformet, og hjulene står et stykke unna kabinen. Den er produsert av ultralette materialer og veier derfor under 400 kilo. Den futuristisk pregede bilen drives frem av etanol, bedre kjent som alkohol, utvunnet av CO2-nøytral biomasse. Og viktigst av alt: Den tilbakelegger 43 kilometer på en mengde biodrivstoff som tilsvarer én liter bensin.

The Very Light Car fra firmaet Edison2 er kjøretøyet som best kan avløse miljøverstingene vi kjører rundt med i dag. Det kan til og med skje ganske omgående – bilen står klar til å bli et innslag i trafikkbildet. The Very Light Car er ikke miljøvernerens våte drøm, en fremtidsvisjon som vises frem på bilutstillinger og deretter går i glemmeboken. Det er en produksjonsferdig bil som tilfredsstiller alle krav til sikkerhet og komfort.

Derfor var det The Very Light Car som stakk av med førstepremien på hele fem millioner dollar i konkurransen som nylig ble avholdt av en organisasjon ved navn X Prize. Folkene bak tiltaket vil stimulere til teknologiske gjennombrudd til menneskehetens beste, nå var turen altså kommet til bilparken vår.

Fremtidsvisjoner klare for samlebåndet

Konkurransens fulle navn er The Progressive Automotive X Prize, for hovedsponsoren er den amerikanske forsikringsgiganten Progressive. Konkurransens uttalte mål var å inspirere til en ny generasjon høyeffektive kjøretøyer som kan minske vår avhengighet av fossilt drivstoff og redusere utslippene av klimagasser. Arrangøren stilte deltagerne overfor en rekke temmelig strenge krav. Det var nemlig ikke nok bare å konstruere et teknisk engangsvidunder, en demonstrasjonsbil som kunne kjøre evig langt på en dråpe drivstoff eller noen få watt strøm.

Ambisjonene var svært djerve: Kjøretøyene måtte være så godt som salgsklar handelsvare. De måtte bli godkjent for ferdsel i ordinær trafikk, de måtte være trygge, de måtte ikke forurense i særlig grad, og det måtte være mulig å masseprodusere dem til en rimelig pris. Dessuten måtte deltagerne legge frem en produksjonsplan der det måtte dokumenteres at de var i stand til å produsere og selge minst 10 000 kjøretøyer per år fra 2014. Men det viktigste kravet var nok at konstruksjonene måtte klare minst 100 miles på én gallon med bensin. Det ville tilsvare 42,5 kilometer på én liter – cirka dobbelt så langt som de mest drivstoffgjerrige kjøretøyene som er i handelen i dag, kan klare. Bare lette hybridbiler nærmer seg slike verdier.

Bare én bil klarte alle strenge krav

Våren 2009 hadde 111 lag fra 11 nasjoner meldt seg på konkurransen. Forslagene til fremtidens personlige kjøretøy sprikte i alle retninger, og mange hadde nøyd seg med å modifisere eksisterende modeller, for eksempel Toyota Prius. Etter et testløp i april 2010 med høyt frafall var bare 22 lag med i alt 27 kjøretøyer igjen. Etter neste testløp i slutten av juni falt enda flere fra, og bare 12 lag skulle delta i finalen i september. Etter finaleløpet gikk førstepremien på fem millioner dollar til den eneste familiebilen som hadde taklet alle utfordringene.

The Very Light Car med plass til fire personer og bagasje viste at den klarte langt mer enn de obligatoriske 322 kilometer (200 miles) blandet by- og landeveiskjøring på én tank – og taklet også kravet om 42,5 kilometer på literen. Men enda to lag ville vinne premier, for i tillegg til å kåre den beste familiebilen skulle dommerne også finne det beste alternative kjøretøyet, definert som en mindre, topersoners bybil (eller pendlerbil) for kortere turer opptil 161 kilometer. Det måtte dreie seg om ”ekte” kjøretøyer med lukket kupé, plass nok til to voksne menn og med lykter, horn, vinduspussere og det man ellers ser på en bil.

2 elbiler på andreplass

Som familiebilene måtte de ha en rimelig akselerasjon og klare en hastighet på 100 km/t oppover bakke. Altså ingen bruskassebiler med solceller på taket. To eldrevne kjøretøyer for to personer vant 2,5 millioner dollar hver. Firehjulingen Wave II med det bisarre utseendet fra Li-ion Motors frakter to personer side om side, mens man sitter bak hverandre i den andre vinneren, en kappekledd tohjuls motorsykkel ved navn E-Tracer 7009 fra X-Tracer Team Switzerland.

De to elektriske bilene klarte mye mer enn 42,5 kilometer på energimengden tilsvarende en liter bensin. Og man kan lure på hvorfor det ikke var en elbil som vant førstepremien på fem millioner dollar. Men det skyldes at det er grenser for hvor mange av de tunge batteriene man kan stable inn i en bil. Derfor er det også begrenset hvor langt en elbil kan kjøre på én lading, og nettopp denne utfordringen har elbilene strevd med en god stund.

Men fremtiden tilhører elbilene

Ingen elbil for fire personer kunne makte X Prize-kravet om en rekkevidde på over 322 kilometer kombinert med et pålegg om akseptabel akselerasjon fra null til 97 km/t på under 15 sekunder. Elbilene med plass til hele familien ble rett og slett for tunge når rekkevidden måtte være så stor – selv om en av dem var nær ved å klare kravene.

Den usedvanlig effektive forbrenningsmotoren sørget for at førstepremien havnet hos den lette og aerodynamiske The Very Light Car, men det endrer ikke det faktum at fremtiden er elbilenes. Resultatene viser at elkjøretøyer er helt glimrende til de fleste transportbehov, men at fremtidens batterier må få høyere energitetthet og lavere vekt for å øke både strømkapasiteten og bilenes nyttelast.

Gode forslag til fremtidens kjøretøy har vi nå altså fått. Alt nå kan vi kjøre dobbelt så langt per liter som vi gjør i dag med den vanlige bilen. Nå spørs det bare om vi er villige til å endre holdning til bilenes generelle konstruksjon og utseende.

Tema

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: