Hvorfor har formel 1-biler så brede dekk?

De brede dekkene vi blant annet ser i formel 1, må da nødvendigvis redusere toppfarten. Hva er fordelen ved dem?

1. september 2009

De brede dekkene har til formål å øke friksjonen mot kjørebanen. Jo bredere dekk, jo fastere grep får bilen. Det skyldes tverrkrefter som motvirker de fremoverdrivende kreftene som ellers vil tvinge bilen ut av banen. Dermed kan man ta svingene med høyere fart. Samtidig har formel 1-dekkene en gummiblanding som får en svært høy arbeidstemperatur på 80–110 ºC. Når dekkene er varmet opp etter de første rundene, kleber den myke gummien seg fast til veibanen slik at formel 1-kjørerne kan ta svingene med enda større fart. Dette har riktignok også den ulempen at de brede dekkene reduserer toppfarten og øker drivstofforbruket når bilene kjører rett frem. I visse tilfeller kan dekkene redusere toppfarten med opptil 40 prosent. Racerbildekk er for øvrig en vitenskap i seg selv. Dekkene på en formel 1-bil er montert slik at de heller tre til fem grader inn mot bilen øverst, noe som blir kalt ”negativ camber”. I svingene presser bilens krengning dekkene utover til vertikal stilling, og nettopp i denne posisjonen har dekkene fastest grep på kjørebanen.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: