Krasjtest av biler

Dollarglis braser frontalt inn i moderne familiebil

I dag kan passasjerer overleve bilulykker som i en Chevrolet Bel Air fra 1950-årene ville ha betydd den visse død. Med krasjtester har bildesignere forbedret sikkerheten i moderne biler ved bl.a. å utvikle kollisjonsputr og støtabsorberende soner.

20. januar 2015 av Jens Trabolt

Bilsikkerheten er forbedret markant siden 1950-årenes Chevrolet Bel Air

Ved å la biler kollidere i kontrollerte krasjtester har ingeniører bedret bilsikkerheten. Siden Chevrolet Bel Air ble produsert i 1950-årene, er bilene bl.a. blitt utstyrt med sikkerhetsseler, nakkestøtter og deformerbare rattstammer slik at sjåføren ikke risikerer å bli spiddet.

I tidslinjen nedenfor kan du lese om noen av de store forbedringene av bilsikkerheten siden Chevrolet Bel Air rullet ut på landeveiene:

? 1960-årene: Rattspidding unngås

I en eldre bil som Chevrolet Bel Air ble føreren ofte spiddet av rattstammen under frontkollisjoner. Opp gjennom årene fikk de fleste biler derfor deformerbare rattstammer som knekker eller foldes sammen for å beskytte passasjeren.

? 1970-årene: Seler innføres

En av de første tingene ingeniørene oppdaget da de begynte å krasjteste biler, var at selv ved kollisjoner i lav hastighet (10–15 km/t) ble passasjerene slått inn i bilens interiør. Sikkerhetsseler ble derfor standard fra cirka 1975.

Alle biler har dessuten siden 1975 vært designet slik at støtabsorberende soner folder seg sammen på en nøye uttenkt måte og beskytter passasjerene i kupeen. I dag er alle tenkelige deler som motor og hjuloppheng designet til å bli foldet sammen på en bestemt måte.

? 1990-årene: Brannrisiko reduseres

Ved frontkollisjoner kan bensinslanger bli revet over og utstrømmende bensin utgjøre en alvorlig brannfare. For å begrense drivstofflekkasje stenger sensorer derfor for bensintilførslen ved kollisjoner. Systemet ble innført i 1990 på de fleste biler.

Tidligere besto bilers dørsider bare av en tynn karosseriplate. Gjennom utallige krasjtester har ingeniørene funnet den optimale måten å redusere skadene ved sidekollisjoner på, og i dag er bilens sider utstyrt med bjelker av høystyrkestål, kalt anti-intrusion bars.

? 2000-årene: Kollisjonsputer kommer til

Krasjtesting har lært ingeniørene at oppblåsbare luftputer kan beskytte passasjerene mot å brase inn i bilens interiør under kollisjoner. Kollisjonsputer ble derfor standard i de fleste biler i år 2000.

I dag krasjtestes biler også for hvor godt de beskytter fotgjengere ved sammenstøt. Moderne biler har siden 2008 vært utstyrt med bl.a. fotgjengervennlige støtfangere uten skarpe kanter og aktivt panser som løfter seg ved sammenstøt for å skape maksimal avstand til harde komponenter som f.eks. motor.

Fra Chevrolet Bel Air til moderne bilsikkerhet

Sett deg bak rattet og cruise gjennom artikkelen vår om de teknologiske landevinningene innenfor bilsikkerhet:

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: