Volvo batteries

Bilen er et rullende batteri

Bilbatteri: Svensk forsker bygger batterier inn i dører, tak og motorpanser.

25. februar 2014

Det store bilbatteriet tilhører fortiden

Får den svenske ingeniøren Per-Ivar Sellergren hos bilprodusenten Volvo det som han vil, er det store og tunge bilbatteriet noe som snart tilhører fortiden. I tre og et halvt år har Sellergren, hans kolleger og forskere ved Britiske Imperial College i London jobbet med å utvikle et bilbatteri som er helintegrert i bilkarosseriet.

Nanobatterier og superkondensatorer

Batteriet består av en blokk av karbonfiber, nanobatterier og superkondensatorer som formes til karosserideler og herdes i en ovn. Ut av ovnen kommer det et materiale som uten videre erstatter motorpanser, dørpaneler og bakluke.

Nanomaterialet utmerker seg ved å være både lettere og sterkere enn stål, og fordi det overflødiggjør blyakkumulatoren, sparer det både vekt og plass i bilen. Materialet har samtidig så stor kapasitet at det kan benyttes som energikilde i elbiler. På én opplading gjør man unna en kjøretur på 130 kilometer, mens bilens egenvekt reduseres med 15 prosent.

Ordboken

Superkondensator: Superkondensator: Elektrisk komponent som brukes til å lagre en lading i en elektrisk krets. Mer holdbar og energieffektiv enn dagens batterier.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: