Virtual Cable

Datamaskin gjør det enklere å kjøre bil

Datateknologien er i ferd med å snu opp ned på vår oppfatning av hva det er å kjøre bil. Det blir både lettere og tryggere å bevege seg ut i trafikken.

26. mars 2012 av Henrik Bendix

Sett deg inn i bilen og fortell hvor du har tenkt deg. Len deg bakover i setet og slapp av mens bilen fører deg trygt til bestemmelsesstedet. Du trenger verken røre rattet eller betjene pedalene på turen. I stedet kan du bruke tiden til å lese avisen eller ta en lur.

Slik blir bilførerens fremtid. Ikke bare blir en biltur mindre krevende og mer komfortabel, den blir også mye sikrere fordi datasystemer oppdager og reagerer korrekt på farlige situasjoner mye raskere enn mennesker. Forhåpentlig kan teknologien bidra til å redusere det høye antallet personer som omkommer i trafikken – på verdensbasis dør det 3000 mennesker daglig i trafikkulykker.

Radar, laser og GPS er bilens øyne

De selvstyrte bilene er allerede en realitet på testbanene. I USA og Tyskland blir det eksperimentert med liv og lyst, og italienske robotbiler har tatt veien fra hjemlandet til Kina. Fersk teknologi som avanserte laser- og radarsystemer, videokameraer og GPS sikrer at bilene finner veien, stanser på rødt og ikke kolliderer med noe eller noen på turen.

Frem til nå har de automatiske kjøretøyene alltid hatt en person i beredskap bak rattet når de har forflyttet seg omkring i trafikken blant andre veifarende. En person som kunne gripe inn hvis bilen ikke oppførte seg etter planen om noe uforutsett hadde skjedd.

Selv om man har klart å gjennomføre bilturer på over 1000 kilometer på landet og gjennom byer helt uten menneskelig innblanding, gjenstår det likevel en del forskning og utvikling før selvstyrte biler blir en del av hverdagen. Men lenge før vi våger å slippe taket i rattet, vil ny teknologi på en rekke felter komme til å revolusjonere selve bilkjøringen. Sikkerheten blir enda bedre med systemer som gjør det lettere å orientere seg uten at sjåføren trenger å ta blikket bort fra veien.

Data på frontruten

En stor del av trafikkuhellene forårsakes av ukonsentrerte sjåfører som ser på alt annet enn veien, og da kan et såkalt head-up display (HUD) bli en hjelp. I stedet for å se på dashbordet for å kontrollere farten eller veivalget får bilføreren alle viktige opplysninger projisert på den samme frontruten han allerede ser ut gjennom. Vel å merke som et halvt gjennomsiktig bilde, og slik at han ikke i stedet overser annen informasjon.

HUD er en teknologi som kommer fra flybransjen, og som nå etter hvert finner veien til bilen. Visse kostbare modeller er alt nå utstyrt med frontrutevisning som opplyser sjåføren om farten, valgt kjørerute (via GPS) og andre trafikale forhold, eksempelvis forbikjøringsforbud.

Vi ser gjennom mørke og tåke

Dagens HUD-systemer er ennå forholdsvis enkle, men teknologien utvikler seg med rekordfart. Blant annet vil bilens navigasjonssystem bli lettere å bruke hvis man i stedet for piler nederst på frontglasset blir presentert for en strek som ser ut som om den svever over veien – som om man bare skulle fulgt en kabel som var spent opp langs hele kjøreruten.

Det amerikanske selskapet MVS er i full gang med å utvikle et slikt system som blir kalt ”virtual cable”. Med det ser bilføreren hele tiden en rød strek i frontruten, som angir det aktuelle veivalget, slik at man slipper å ta blikket fra veien.

Nye og kompakte laserprojektorer kan skape levende fargebilder direkte på frontruten, og svært interessant blir det når sjåføren kan få informasjon fra alle sensorene i bilen på den måten. Alt nå har vi biler som varsler hvis man holder på å kjøre på noe eller umotivert og uten å gi signal begynner å skifte kjørefil. Fremtidens sjåfører vil nesten få hypersanser i form av sensorer som skal gjøre det mulig å se om natten og i tett tåke.

Ved hjelp av teknologi som infrarøde kameraer, radarer og lasere kan bilen tolke omgivelsene bedre enn mennesker er i stand til, i hvert fall under vanskelige kjøreforhold. Bilføreren kan eksempelvis bli vist at veien gjør en sving litt lenger fremme, selv om det er umulig å se det med egne øyne. Og fargede streker på frontruten kan markere veikanten slik at man lettere unngår å havne i grøften. Bilprodusenten General Motors er i ferd med å utvikle nettopp et slikt system.

Tema

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: