aeromobil

Aeromobilen: Både småfly og racerbil

Det tar nok enda et par år før Aeromobilens testede prototype er klar til å settes i produksjon.

6. januar 2014 av Antje Gerd Poulsen

160 km/t på bakken – 200 km/t i luften

Aeromobilen er en mellomting mellom en racerbil og et privatfly og en av flere alternative flygende biler – eller veikjørende fly – som enten er under utvikling eller allerede er på markedet.

Trykk på knappen og vinger og flaps foldes ut automatisk. Trykk på en annen knapp og motorkraften sjaltes over fra forhjulene til den bakplasserte propellen. Flybilen akselererer langs startbanen og letter som et fly ved en hastighet på 130 kilometer i timen. Toppfarten på bakken er 160 km/t og i luften 200 km/t.

Kan lande ved lav fart

Sammenklappbare vinger, en effektiv liten flymotor på 100 hk og en propell er de tekniske ingrediensene som er kombinert i Aeromobilen.

Vingene er utstyrt med flaps som både kan senkes og gi bedre løfteevne ved start og bremse flyhastigheten ved landing slik at farten blir lav og kravet til lang rullebane mindre. På bakken driver motoren forhjulene, mens den i luften gir kraft til en propell bakerst på flybilen.

Skroget er bygd av et stålskjelett dekket med karbonfiber, noe som bidrar til å holde vekten nede i 450 kilo.

Planlagt i 20 år

Den slovakiske tekniske designeren Stefan Klein står bak konstruksjonen, og han har brukt 20 år på prosjektet. Tanken er at Aeromobilen en dag skal finne sin plass i hverdagstrafikken, parkere på ordinære parkeringsplasser og fylle drivstoff på vanlige bensinstasjoner. Men den må lette og lande på en formell flystripe. I tillegg til føreren/piloten har Aeromobilen plass til én passasjer.

Forskjellige prototyper til flybilen er fortsatt under testing, og det går nok et par år før Aeromobilen kommer på markedet.

Aeromobil Flying Car

Pris: Ikke kjent På markedet: En prototyp er testet Toppfart, bakke/luft: 160/200 km/t Maksimal flyhøyde: Ikke kjent Motortype: 100 hk Rotax 912-stempelmotor Antall passasjerer: To inkludert flygeren Vekt: 450 kg Fortrinn: Rask både på bakken og i luften

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: