Vanndamp og laser skal drive overlydsfly

Lite testfly har gjennomført epokegjørende jomfrutur

1. september 2009

Å få et lite papirfly til å fly et par meter virker ikke som noen stor bedrift. Ikke desto mindre har et slikt eksperiment nylig fått forskerne til å sperre opp øynene. Japanske forskere har nemlig bevist at det er mulig å bruke vann oppvarmet ved hjelp av laser til fremdriften av et lite fly. Hvis det lykkes å overføre teknikken til større fly, vil det ha enorme perspektiver. Dampfly vil være mye lettere enn konvensjonelle fly, ettersom de trenger verken motor eller drivstoff. Den enkle konstruksjonen uten bevegelige deler gjør dessuten flyene billige i produksjon, og derfor kan små engangsfly brukes til meteorologiske og geologiske målinger, for eksempel inne i stormer, tordenvær eller i aktive vulkanutbrudd. Flyene må styres fra bakken av lasere som treffer paneler på flyet – såkalte SMA-paneler av legeringer som endrer form avhengig av temperaturen på dem. Men det er mange vanskeligheter som må overvinnes før fly i full størrelse blir en realitet. For det første behøves det svært kraftige lasere som kan avfyres en gang i sekundet. Det er også vanskelig å treffe flyene, dels fordi de flyr fort, og dels fordi turbulensen i atmosfæren avbøyer laserstrålene.