Taxihelikopter klart til bruk

Billig teknikk skaper hybridfly til hverdagsbruk

1. september 2009

Gyroplanet, som nå er i ferd med å gjenoppstå, er en mellomting mellom et fly og et helikopter. Det hadde sin storhetstid 1920 –1930-årene, men gikk av moten da helikopteret kom på 1940-tallet. Nå vil det lille amerikanske firmaet Groen Brothers Aviation serieprodusere flyet under navnet Hawk 4T. Gyroplanet har – i likhet med helikopteret – en stor horisontal rotor og som propellflyet en vertikal propell, og små vinger. I motsetning til helikopteret har det ingen motor som driver den horisontale hovedrotoren. Den drives rundt utelukkende av fartsvinden som flyet utsettes for når den vertikale propellen driver flyet fremover. De foreløpige testene av Hawk 4T viser at gyroplanet har en toppfart på 200 km/t, en rekkevidde på 900 km og en maksimal flyhøyde på 3500 meter. Nå mangler gyroplanet bare de siste godkjennelsene før den egentlige produksjonen kan starte, og firmaet har allerede fått bestilling på 148 gyroplan. Dessuten vil en kinesisk kunde kjøpe mellom 200 og 500 gyroplan for å bruke dem som lufttaxier. Gyroplanet er lett å fly, og samtidig betraktes prisen på cirka seks millioner kroner som lav på markedet for privatfly og små helikoptre.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: