Supersopp lager papir på rekordtid

Papir produseres tradisjonelt ved å utvinne cellulose av tre. I prosessen nedbrytes en rekke av de naturlige stoffene i treet. Det gjelder særlig stoffet lignin, som utgjør cirka 30 prosent av treet. Lignin kan nedbrytes både kjemisk og mekanisk, men begge metodene er dyre og miljøbelastende. Nå har amerikanske bioteknologer funnet en sopp, Ceriporiopsis subvermispora, som nedbryter lignin, men holder seg unna cellulosen. Den nye metoden kan øke produktiviteten med cirka 30 prosent i forhold til tradisjonell papirproduksjon og samtidig redusere energiforbruket med nesten en tredel. Dessuten unngår man å forurense miljøet med de kjemiske stoffene som hittil har vært brukt til å nedbryte ligninet. En amerikansk papirprodusent vil snart begynne å ta den nye metoden i bruk.