Sopp produserer dieselolje

En sopp som ble funnet på et tre i regnskogen i Argentina, produserer dieselhydrokarboner og kan sannsynligvis brukes som drivstoff. Soppen som ble funnet av Gary Strobel ved Montana State University, heter Gliocladium roseum og vokser på innsiden av ulmotreets grener. Hittil er soppen den eneste kjente organismen som kan produsere dieselhydrokarboner. Forskerne holder fortsatt på med å analysere soppen, men de har fastslått at struping av oksygentilførselen setter i gang soppens dieselproduksjon. Det som har gledet forskerne aller mest, er likevel det faktum at soppen kan vokse i cellulose som er et av de vanligste organiske stoffene i naturen. Det gjør det lett og enkelt å dyrke soppen og kanskje innlede dieselproduksjon i stor stil.