nb_sciencethisweek

Siste nytt fra de internasjonale forskningsmediene - uke 11

Vegger sender urinen i retur · Skanning avslører skjult HIV · Universets raskeste stjerne flyr 1200 km/s · Lik funnet etter 55 år · Solfly slår rekord.

12. mars 2015 av Karen Grubbe
  • Solar Impulse har satt sin første rekord Økoflyet Solar Impulse 2, som dro ut på sin 35 000 km lange tur på mandag, har allerede satt sin første rekord. Etter et 11 timer langt pitstopp i Muscat i Oman fortsatte flyet til Ahmedabad i India. Avstanden mellom de to byene er 1468 km og dermed er Solar Impulse 2 det soldrevne flyet som har fløyet lengst uten å lande. Kilde: Solar Impulse

• Hamburgs vegger sender urinen i retur Hater du urin på skoene? Da skal du ikke urinere mot husveggene i bydelen St. Pauli i Hamburg. I et forsøk på å komme kraftig luktplage fra offentlig urinering til livs, er husveggene blitt sprayet med et nanobelegg som er ekstremt vannavvisende. Tisser du mot veggen blir buksene derfor våte. Kilde: St. Pauli Pinklet Zurück

• Skanning avslører HIVs skjulesteder En ny skanneteknikk kan avsløre hvor HIV gjemmer seg i kroppen. I dag kan medisin fjerne HIV fra blodet, men sykdommen dukker opp igjen når pasientene stopper med medisinen. Derfor mener forskere at viruset må overleve andre steder i kroppen, f.eks. immunceller, der de repliserer seg selv svært langsomt. Kilde: Nature Methods

• Universets raskeste stjerne flyr 1200 km/s Universets raskeste stjerne er den hvite dvergen US 708, som beveger seg med 1200 km/s. Det har et internasjonalt lag av astronomer nå regnet seg frem til. Opprinnelig befant US 708 seg i et system med to stjerner, men partneren eksploderte som en supernova og kastet den hvite dvergen unna i høy fart. Kilde: Science

• Døde fjellklatrere dukker opp etter 55 år To mumifiserte lik har dukket opp på Mexicos høyeste fjelltopp, Pico de Orizaba. Fjellklatrere fant likene fordi en av mumienes hode stakk ut av en isbre nær toppen. De to mumiene, som tilsynelatende holder rundt hverandre, er angivelig to fjellklatrere som forsvant i et skred under en klatretur 2. november 1959. Kilde: Discovery

De to mumifiserte likene ble funnet nær toppen av Pico de Orizaba.