scifi eternal life

Evig liv

scifi teleport

Teleportering

Med teleportering blir transportmidler unødvendige – personene blir i stedet oppløst, mens informasjon om hvordan de er satt sammen sendes lynraskt til bestemmelsesstedet.

6. mai 2013 av Søren Bjørn-Hansen

Fiksjon:

Transporteren i Star Trek fungerer ved at personers eller gjenstanders energimønster blir splittet til atomer og sendt av sted som data før det settes sammen igjen. På den måten kan mannskapet raskt beames ned på en fremmed planet. I filmen Fluen fra 1986 vil en vitenskapsmann forsøke å teleportere seg selv. Men en flue havner sammen med ham i teleporteringskapselen. Det gjør datamaskinen forvirret, og den smelter de to sammen – med grufulle konsekvenser.

Fakta:

Ifølge vitenskapelige beregninger krever det litt av en bredbåndsforbindelse bare å sende én person av sted. I rådataform utgjør et menneske ca. 900 mill. gigabyte. En internettforbindelse på 10 gigabiter/sek ville brukt 23 år på å sende en e-post med én person som vedlegg. Og tenk på problemet med å dele opp et individ og sette det sammen. I 2006 klarte forskere ved Niels Bohr Institutet i København imidlertid å gjennomføre en form for teleportering ved hjelp av en lysstråle.

Illustreret Videnskab vurderer: Langt ude