nb_u49 Starwars

Star Wars-lasere skyter i langsom kino

I Star Wars skytes det med laser og svinges med lyssverd, men i virkeligheten vil øyet ikke kunne fange opp et laserskudd som skytes i rommets vakuum.

4. desember 2014 av Carsten Nymann

Like medrivende som de seks filmene i science fiction-eposet Star Wars er, like lite hensyn tas det til fysikkens lover.

Verken lyssverd eller romfly med tynne glassruter ville kunne eksistere. Men hva med laserkanonene som er flittig brukt i enhver luftduell?

Et team polske forskere har påtatt seg å gjenskape de karakteristiske laserprosjektilene i laboratoriet.

Star Wars-skudd vil alltid være hvite

Ved å sette en laser til å generere pulser med en kraft på over 10 terawatt, lykkes det faktisk forskerne å bringe frem et laserskudd.

Strålen vil likevel alltid være hvit fordi den interagerer med plasma som dannes når laseren ioniserer atomer på sin vei gjennom luften.

Plasmaet utstråler alle mulige farger, og når de fanges opp samtidig fremstår de som hvite.

Skudd er urealistisk langsomme i Star Wars

Forskerne var likevel ikke i stand til å endre på Star Wars-laserens ultimate utfordring, nemlig hastigheten.

En laserpuls beveger seg med lysets hastighet, og menneskeøyet ville derfor aldri kunnet rekke å fange den opp.

Forskerne ”jukset” og tok opp en video med et highspeed-kamera, som du kan se her.

Traileren til den syvende Star Wars-film i rekken, ”The Force Awakens”, er nettopp blitt offentliggjort.

Og selv om det er kommet både nytt selskap og en ny regissør bak kameraet, har filmen fortsatt ingen ambisjoner om realisme, noe du selv kan fastslå her: