Sandwich holder seg fersk i tre år

Amerikanske soldater får langtidsholdbar matpakke

1. september 2009

Etter å ha utstyrt styrkene sine med atombomber, laserstyrte våpen og usynlige fly har forsvaret i USA nå funnet opp en sandwich som kan tåle omtrent hva som helst – bortsett fra å bli spist. Feltrasjonen er en lekkerbisken som tåler å bli kastet ut fra et fly, røff behandling og ekstreme temperaturer. Sandwichen kan holde seg fersk i tre år ved temperaturer rundt 26 grader celsius. Problemet er normalt at væske fra fyllet trenger over i brødet slik at sandwichen blir våt og kjedelig. Det svampaktige brødet gir ideelle vekstbetingelser for bakterier som flytter med over i brødet. Resultatet er en muggen, våt og trist sandwich. Dette problemet har forskerne løst ved å helle såkalte humektanter i ingrediensene, for eksempel kyllingkjøtt eller pepperoni. Disse stoffene sørger for at væsken blir værende i fyllet, og dermed har uønskede bakterier ikke en sjanse til å formere seg. Sandwichene blir deretter pakket i poser av plastlaminat. Posene inneholder stoffer som fjerner oksygen og dermed hemmer nedbrytingen av maten. Det amerikanske forsvaret vil ta den såkalte “meal, ready-to-eat”-sandwichen i bruk i 2004.