Sæd robot

Sædcellemotor får fart på sløv sæd

Tyske forskere har utviklet en nye teknikk som kan løse problemet hos menn med dårlig sædkvalitet. Teknikken gir langsom sæd ny energi.

19. januar 2016 av Karine Kirkebæk

Et tysk forskerteam ved Leibniz Institute for Solid State and Materials Research i Dresden (IFW Dresden) kommer nå barnløse par til hjelp med en ny oppfinnelse. De har utviklet en bare 50 mikrometer lang "sædrobot" som skal hjelpe langsomme sædceller med å nå frem til et befruktningsklart egg.

Sædroboten kan ifølge forskerne løse et stort problem hos infertile menn.

Fjær hjelper sæd

Sædroboten er utformet som en fjærspiral, som har den spiralformede strukturen som for eksempel dna-strenger har.

En fjæringsstruktur sett fra forskjellige vinkler. Foto: Wikimedia

Sædroboten virker ved at den snor seg rundt halen på sædcellen som en slags påhengsmotor. Den gir så den sløve sædcellen fart ved hjelp av et magnetfelt styrt av forskerne.

Når den dovne sædcellen med litt hjelp når frem til egget og trenger inn i eggcellen fra kvinnen, gir metallstativet slipp på sædcellen.

Testet på okseæd

Teknologien er foreløpig bare blitt testet ut med oksesæd i en petriskål – men med gode resultater.

Og hvis forskerne kan overføre teknologien til mennesker, kan den avløse inseminasjon og in vitro-fertilisering (befruktning utenfor kroppen) som en langt billigere og mer effektiv metode.

Forskerne ved IFW Dresden forklarer i sin rapport som nettopp er utgitt i tidsskriftet Nano Letters, at metoden med metallspiraler er spesielt godt egnet til å utføre en kontrollerbar og uskadelig befruktning av eggceller.

Teknikkens neste skritt

Forskerteamets neste skritt er å forbedre styrbarheten av sædroboten og undersøke om det lille aggregatet vil belaste kroppens immunforsvar unødig.