Robot kan hoppe på vannet

Liten robot kan hoppe på vannet

Familien av insektroboter er blitt utvidet med et nytt medlem: En ny robot utnytter overflatespenningen på vann og kan hoppe rundt på det våte underlaget.

4. november 2015 av Karine Kirkebæk

Hoppende robot på 68 milligram

Utvalget av insektroboter har fått et nytt tilskudd som kan hoppe 14 cm opp i luften fra en vannflate. Den hoppende roboten veier 68 milligram – det samme som tre fluer til sammen.

De amerikanske og sørkoreanske biologene og robotforskerne bak oppfinnelsen lånte design og sprangteknikk fra naturen. Roboten har like lange ben og bruker samme satsmetode som vannløperinsektet.

Robot utnytter vannets overflatespenning

Roboten utnytter vannets overflatespenning. Idet den skal hoppe, trekker den bena innunder seg og holder kontakten med vannflaten så lenge det er mulig. Så tar den sats med en kraft som ligger like under grensen for hva vannets overflatespenning tåler.

Foreløpig kan roboten bare hoppe én gang. Oppfinnelsen kan for eksempel benyttes i forbindelse med overvåking eller redningsaksjoner.

Fremtiden rimer på "mikrorobot"

De små robotene hopper ikke bare rundt på vannet – de kan også brukes til mikrokirurgi inni kroppen. Her kan du lese om bl.a. roboten som kan sprøytes inn i øyet og fjerne blodpropper:

ORDBOKEN

Overflatespenning: Molekylene i en væske tiltrekker hverandre fra alle sider, og på overflaten er tiltrekningen størst. Derfor danner molekylene en slags elastisk membran.