Gekko robot

Gekkorobot kan klatre oppover glassflater

Forskere har kopiert prinsippet bak gekkoenes klisterføtter

13. desember 2010

En gruppe ingeniører ved Stanford University i USA har skapt en robot på fire ben som kan klatre oppover en glassflate. Roboten er kalt Stickybot etter evnen til å klamre seg fast på glatte overflater.

Forskerne studerte først føttene til gekkoene, som er enestående flinke til å klatre opp langs glatte overflater. Gekkoenes føtter er dekket av millioner av mikroskopsmå hårlignende utvekster med bustete ender, slik at de kan gripe fatt i enkeltmolekylene på de glatte overflatene. På den måten kan gekkoene lime seg fast til alle former for overflater helt uten å bruke sugekopper eller klebrige sekreter.

gekko robot foot

Ingeniørenes neste trekk gikk ut på å lage et gummimateriale med den samme typen overflate som på gekkoenes føtter. Materialet ble festet til føttene på roboten, som blant annet består av 19 små motorer som ble mekanisk samordnet til å etterligne gekkoenes bevegelser. Det viste seg at roboten kunne bevege seg oppover en slett vindusflate på førsteklasses gekkomaner.

Forskerne tror at en videreutvikling av materialet vil sette mennesket i stand til å foredle for eksempel vinduspusseryrket på en ytterst uventet måte.