Shapeshifters

Snart kan forskerne bygge roboter som T-1000 fra Terminator-filmene – de kan skifte form etter den oppgaven de skal løse.

© Paramount Pictures

Fremtidens roboter skifter form etter oppgaven

Forskere har skapt flytende elektroniske komponenter til databrikker som fjerner en av de siste barrierene for utviklingen av formskiftende roboter.

17. april 2018 av Mikkel Meister

I Terminator-filmene er roboten T-1000 en tøff motstander – en brutal snikmorder av flytende metall som kan anta et utall av former.

Formskiftende roboter som T-1000 er fortsatt fiksjon, men nå har forskere fra Carnegie Mellon University i USA skapt flytende elektroniske komponenter til databrikker. Dermed fjernes en av de siste store barrierene for utviklingen av en ny generasjon formskiftende roboter.

Datakomponenter blir flytende

I databrikker skrus milliarder av mikroskopiske brytere som kalles transistorer hele tiden av og på for å utføre digitale handlinger.

Forskere har etterlignet de små komponentenes oppførsel med to dråper av metallegering. Forskerne kan få dråpene til å smelte sammen og skape en elektrisk forbindelse, før de raskt skille seg fra hverandre igjen – akkurat som når en transistor i en databrikke blir skrudd av og på.

Roboter får fleksible kropper

Det flytende materialet kan også brukes til å bygge de banene i et elektrisk kretsløp som skaper forbindelse mellom komponentene.

Teknologien kan brukes i en ny type av roboter som ikke har noen fast kropp. De flytende elektriske komponentene kan inngå i et dynamisk kretsløp der hver enkelt del fungerer som en selvstendig celle som flytter seg rundt når de påvirkes av endringer i miljøet.

Når robotens kropp i tillegg bygges av bøyelig materiale, vil roboten kunne endre form slik at den passer til den oppgaven som skal utføres – som en virkelighetens T-1000.

Er du interessert i teknologi, kan du lese mer i Illustrert Vitenskap.