electronic bomb detection

Elektronisk bombehund: Ny bombedetektor er rekordfølsom

En ny detektor sporer sprengstoffrester som ellers er nesten umulig å avsløre. Henger det bare noen få sprengstoffmolekyler i luften, slår bombedetektoren ut.

20. november 2013 av Henrik Prætorius

Amerikanske forskere har utviklet en ekstremt følsom bombedetektor. Apparatet kan avsløre de dødsfarlige spengstoffene PETN og RDX hvis det bare er 20 molekyler av dem blant en billion luftmolekyler.

Damp i luften avslører sprengstoff

Har en terrorist sprengstoffrester på hendene, eller skjuler en bombe i en veske, kan detektoren bare ut fra damp i luften spore de farlige sprengstoffene. Bombedetektoren analyserer direkte på luftmolekylene. Det nye er at den kan sjekke flypassasjerer for PETN og RDX mens de samtidig går gjennom metalldetektoren.

Sprengstoffmolekylene ioniseres

Bak den elektroniske nesen står den amerikanske forskeren David Atkinson og to kolleger ved Pacific North West National Laboratory. Apparatet virker ved å ionisere – altså lade elektrisk – molekylene i luften og deretter måle dem i et såkalt massespektrometer, som identifiserer de ioniserte molekylene ved å bøye dem av i et elektrisk felt.

Les om fremtidens elektroniske bombehunder og annen terrorbekjempelse i Illustrert Vitenskaps artikkel.

Som abonnent kan du lese artikkelen på nett ved å klikke på knappen her.