Robot styres av rottehjerneceller

Forskere ved University of Reading har utviklet en robot som styres av levende hjerneceller fra et rottefoster. Nevronene holdes i live i en næringsoppløsning som holder en rottes kroppstemperatur. Der er nevronene i stand til å fungere, og impulsene fra dem fanges opp av 60 elektroder som styrer robotens bevegelser. Den biologiske ”hjernen” får roboten til å flytte seg fremover på små motoriserte hjul. Hver gang den nærmer seg et objekt, registrerer sensorene det og gir beskjed til hjernen, og det får roboten til å svinge og kjøre utenom hindringen – alt uten deltagelse fra mennesker eller datamaskiner. Nå er forskerne spent på om roboten kan lære å dra kjensel på steder den har vært før, slik at den kan navigere etter hukommelsen.