Robot smelter seg gjennom 23 meter is

Ny såkalt kryobot skal utforske skjult sjø i Antarktis

1. september 2009

Ved første øyekast ser ikke den meterlange kryoboten spesielt oppsiktsvekkende ut. Men nå har den klart den ultimate testen og fått toppkarakter: Denne roboten smeltet seg vei gjennom 23 meter breis på Svalbard uten å gå i stå. Kryobotens treningstur ble gjennomført av NASA i samarbeid med Norsk Romsenter og Norsk Polarinstitutt. Dermed har forskerne fått et nytt og viktig redskap i utforskingen av områder som i millioner av år har ligget skjult under enorme iskapper. Det gjelder blant annet urgamle tilfrosne sjøer på Jorden, og spesielt tilfrosne miljøer på andre planeter og måner, for eksempel jupitermånen Europa. På Jorden er det særlig omkring 70 tilfrosne sjøer i Antarktis som kan undersøkes med en kryobot, med Lake Vostok som den mest kjente. Forskerne har visse teorier om at det kan ha utviklet seg liv der, uavhengig av alle andre livsformer på Jorden. Ennå har ingen forskere tort å bryte gjennom isen på den urgamle sjøen av frykt for å forurense den med stoffer utenfra. Men når kryoboten smelter seg ned i sjøen, kan den fryse vannet bak seg til is igjen slik at det uberørte miljøet ikke forurenses.