Råtne alger skaper rikelig med strøm

1. september 2009

I fremtiden slipper havforskerne å skifte batterier på utstyr som måler strømmer og temperaturer i havet. Havbunnen har nemlig alt som trengs for å produsere strøm på stedet – nærmere bestemt rikelige avleiringer av døde alger. Med støtte fra USAs forsvarsdepartement har forskerne konstruert en brenselcelle for å omdanne kjemisk energi som frigis når algene råtner, til elektrisk strøm. Ved forråtnelsen oppstår det nemlig en spenningsforskjell mellom det øvre laget av havbunnen og havvannet omkring. Det fungerer som pluss- og minuspolen på et vanlig batteri, og det er denne svake strømmen som driver brenselcellen. Den uvanlige brenselcellen kan produsere strøm i årevis uten menneskelig medvirkning. Foreløpig kan den riktignok bare drive ting som sensorer og mikrofoner, det vil si utstyr som ikke krever særlig mye strøm, men målet er å utvikle større celler som har stor nok kapasitet til å drive et helt nettverk av måleutstyr.