Råsterk ballong blir godstog i det blå

Boeing utvikler nytt luftskip til frakt av gods i fjerntliggende strøk

1. september 2009

teknikk I 2012 vil flyprodusenten Boeing i USA slippe til værs et nesten 100 meter langt og 36 meter høyt luftskip. Fartøyet som er under utvikling i samarbeid med det kanadiske selskapet SkyHook International, skal brukes til frakt av gods til og fra avsides strøk, for eksempel Antarktis eller regnskogen i Brasil, på en billig og miljøvennlig måte. Ballongens indre skal fylles med helium som holder oppe fartøyets egenvekt. På hver side av luftskipet er det dessuten plassert to rotorer som skal løfte den opptil 40 tonn tunge lasten som henger i en stropp under luftskipet. Rekkevidden på 370 kilometer på én tank vil gjøre luftskipet godt egnet til frakt av gods i utilgjengelige områder uten veier, der det både miljømessig og økonomisk vil ha store konsekvenser å utvikle en infrastruktur. Boeing tenker seg at spesielt selskaper som er engasjert i anlegg, gruvedrift samt olje- og gassutvinning vil ha behov for fartøyet. Foreløpig foreligger det planer om å produsere 50–60 eksemplarer av det nye luftskipet, som har fått navnet JHL-40. Også i Europa har det tidligere vært lagt planer om å utvikle et moderne luftskip til fraktformål, den såkalte Cargolifteren med en løftekapasitet på 160 tonn. Men i 2002 gikk det tyske selskapet bak prosjektet konkurs, og de ambisiøse planene ble skrinlagt. I stedet blir det nå oppgaven til JHL-40 å innlede en ny epoke for luftskipsdrift. I 1920- og 1930-årene knyttet gigantiske luftskip, de såkalte zeppelinerne, Europa og Amerika sammen som et luftens svar på atlanterhavsdamperne. Men det tyske luftskipet Hindenburgs tragiske forlis i 1937 satte et foreløpig punktum for luftskipene.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: