Rikmennenes romklubb

Rikinger slåss om rommet

Noen av verdens absolutt rikeste og mest foretaksomme menn har kastet seg ut i et vanvittig kappløp om å bli først og størst innenfor kommersiell romfart.

26. januar 2016 av Karine Kirkebæk

I forrige uke lyktes det kommersielle romselskapet Blue Origin å lande og sende opp en gjenbruksrakett som er langt billigere enn de mastodontene NASA sender ut i rommet. Bak Blue Origin står forretningsmannen Jeff Bezos, som er administrerende direktør og grunnlegger av nettbutikken Amazon.com.

Bezos er bare en av fire rikmenn bak milliardærfirmaene Tesla, Amazon, Virgin Music og Microsoft som kappes i et vanvittig løp. De legger enorme summer i hver sitt prosjekt med samme formål: billig romfart.

Platemannen er besatt av romfart

Den 65-årige rikmannen Richard Branson er synonym med Virgin-merket, som han stiftet i 1970 og hvor blant annet plateselskapet Virgin Records inngår.

I 2004 stiftet Branson firmaet Virgin Galactic, som er verdens første kommersielle romselskap. Romselskapets formål er å sende både turister, gods og satellitter ut i rommet med egenproduserte fartøyer og oppskytingsutstyr.

Selskapets romfartøy SpaceShipTwo skal sendes av sted med bæreflyet White Knight Two. Meningen er at SpaceShipTwo skal sende seks romturister og to piloter ut på en utrolig reise 110 kilometer over Jordens overflate.

Akkurat nå ligger billettprisen på 250 000 dollar – ca. 2 196 000 norske kroner. Fartøyene er under stadig testing, og en tur med passasjerer er ennå ikke planlagt.

Ung oppfinner vil ut i rommet

I 2002 stiftet den ikke mer enn 31 år gamle Elon Musk firmaet SpaceX – det var året før han grunnla elbil- og batteriprodusenten Tesla.

SpaceX' erklærte mål er å senke prisen på romfart ved å gjenbruke bl.a. løfteraketters første trinn samt finne opp nye teknologier, slik at mennesker kan være i stand til å bosette seg på andre planeter.

I 2008 inngikk NASA en kontrakt med SpaceX om å sende gods til Den internasjonale romstasjonen ISS mot en betaling på 1,6 milliarder dollar.

Firmaet har i dag tre romfartøyer og over 3000 ansatte. Deres Falcon 9-rakett er prissatt til 61,2 mill. dollar – 537,7 millioner kroner – og det til tross for at Falcon 9-raketten stadig testlander med heller svingende resultater. Firmaets store utfordring akkurat nå er å lande raketten for å kunne sende den opp igjen. For det er her det er virkelig store penger å spare, og dermed tjene.

Bokormen er klubbens eldste medlem

Mannen bak Amazon.com, Jeff Bezos, har i likhet med Elon Musk en drøm om å kunne sende private romturister ut i rommet til en forholdsvis billig penge. Derfor startet han allerede i år 2000 romselskapet Blue Origin.

Blue Origin har utviklet raketten New Shepard, som har plass til seks personer. Den skal kunne sende romturistene opp i 100 kilometers høyde, der romturistene i tillegg til den ubegripelige utsikten også vil oppleve vektløshet.

I november lettet og landet New Shepard etter en tur i rommet, og i forrige uke gjorde den det igjen for å demonstrere at den kunne gjenbrukes.

Videoen viser Blue Origins seneste to vellykkede oppskytinger og landinger.

Datanerden er også med på leken

Bill Gates' medgrunnlegger av datagiganten Microsoft, Paul Allen, har sammen med romfartsselskapet Scaled Composites' bakmann, Burt Rutan, grunnlagt firmaet Stratolaunch Systems.

Firmaet har utviklet et ikke mindre enn gigantisk fly som skal skyte opp raketter for en billig penge. Stratolaunch Carrier-fartøyet er verdens største fly og har et vingefang på 117 meter, og seks Boeing 747-lignende motorer skal løfte både fly og rakett opp til ca. 9000 meters høyde, hvor raketten så fortsetter sin ferd ut i rommet.

Denne teknikken har langt billigere drivstoffomkostninger enn oppskyting fra bakken.

Fotos: Creative Commons og Blue Origin

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: