nb_u44 rocket

Raketteksplosjon rammer astrogullgravere

Gruveselskapet Planetary Resources, som har flere prominente investorer i ryggen, mistet en viktig satellitt da raketten Antares gikk opp i flammer.

30. oktober 2014

Denne uken skulle ha markert første oppdrag ute i rommet for den private organisasjonen Planetary Resources, som har som mål å utvinne materialer fra asteroider.

Satellitten Arkyd 3 var en prototype som skulle fungere som prøvekanin for selskapets kommende romteleskop, som skal søke etter asteroider nær Jorden.

Ulykke saboterer tidsplan

Planetary Resources har som vilkår i forretningsidéen at satellittene skal være så billige som mulig. Ulykken ventes derfor "bare" å sabotere selskapets plan om å lansere gruvedrift i rommet om få år.

Arkyd 3 hadde med seg blant annet en tidlig utgave av Planetary Resources styredatamaskin, kraftverk, kommunikasjonsanlegg og et enkelt navigasjonssystem.

Googlesjef og filmregissør

Bak Planeary Resources står stifteren av innovasjonsprisen X-prize, Peter Diamandis, og selskapet er finansiert av så prominente navn som Google-toppsjef Larry Page, Virgin-stifteren Richard Branson og filmregissøren James Cameron.

Antares-raketten og godsfartøyet Cygnus, som er utviklet av det private firmaet Orbital Sciences Corp., hadde en en verdi på 200 millioner dollar – tilsvarende 1,1 milliarder kroner.

Fartøyet skulle ha levert i alt 2273 kilo forsyninger og forskningsutstyr til besetningen på den internasjonale romstasjonen ISS.