Plantene er fulle av plast

Nå kan forskerne lage plast og drivstoff av plantesukker i stedet for olje.

1. september 2009

I fremtiden vokser plast og drivstoff på trær. Forskere ved Pacific Northwest National Laboratory i USA har utviklet en ny og effektiv metode for omdanning av vanlig plantesukker til kjemiske byggesteiner som kan bearbeides til plast eller drivstoff, og dermed erstatte olje som råvare. Metoden tar i bruk naturens mest utbredte sukkerstoff, glukose, for å produsere stoffet hydroxymetylfurfural (HMF). Dette kan brukes som byggesteiner i produksjon av polyester og andre typer plast, eller omdannes videre til dimetylfuran (DMF) som kan fylles rett på tanken som et drivstoff. Alt nå er det utviklet effektive metoder til å fremstille glukose av cellulose, altså den sentrale byggesteinen i uspiselig plantemateriale som stengler, trær og gress som er uegnet som menneskemat. Ved å omdanne cellulose til glukose og derfra videre til plast eller biodrivstoff blir det mulig å dra nytte av restprodukter fra landbruk og skogbruk, for eksempel halm og treflis. Den gamle metoden for å omdanne glukose til HMF skaper masse urenheter, mens den nye metoden omdanner glukosen til nesten helt rent HMF. Dermed blir teknologien interessant for industribruk.