Robo-insect with numbers

Insekter blir fremtidens spioner

En spion forkledd som insekt vil være ideell til å kikke bak fiendens linjer.

20. mars 2012

Insekter kan kravle omkring overalt og være menneskets øyne og ører i farlige situasjoner og omgivelser. Det er tanken bak kyborginsektene som forskere ved University of Michigan er i ferd med å utvikle i laboratoriene.

Fullt utstyrt skal insektene ha en utrustning som består av implanterte solceller og tynnfilmbatterier samt spesialutviklede piezoelektriske og termoelektriske elementer som henter energi fra dyrenes vingeslag og varmeutvikling. Til sammen skal det kunne gi strøm nok til å drive kameraer, mikrofoner, sensorer og annet overvåkingsutstyr som blir montert på insektene.

Neste utfordring består i å styre og kontrollere insektene. Med det for øyet jobber det amerikanske forsvarets forskningsavdeling DARPA med en teknologi som kalles HI-MEMS (Hybrid Insect Micro Electromechanical System), som skal kunne stimulere dyrenes nerver, muskler og sanseorganer.

Forskerne venter seg at en kombinasjon av disse tekniske løsningene om ikke altfor lenge vil skape styrbare insekter som bl.a. kan overvåke og søke i katastrofeområder. I en krigssituasjon vil de levende robotene egne seg ypperlig til oppdrag bak fiendens linjer.