Østerssopp fungerer som isolasjon

Miljøvennlige byggematerialer blir stadig mer etterspurt, og nå presenterer to unge amerikanere en nyhet. Eben Bayer på 21 og Gavin McIntyre på 22 år har nemlig utviklet en ny form for isolasjon som utelukkende består av organisk materiale. Den består for det meste av sporer fra den vanlige østerssoppen, som er spiselig. De første prototypene består av en miks av vann, perlitt, stivelse og hydrogenperoksid som ble helt i en rammeform på 17,5 x 17,5 centimeter. Soppsporene ble tilsatt, og formene ble plassert på et mørkt sted, det vil si under forskernes senger. I løpet av de neste ukene vokste soppsporene og sendte rotlignende strenger på kryss og tvers i formen. Etter cirka to uker var massen blitt til et tett og tykt nett av røtter. Isolerplaten har en R-verdi på 2,9, noe som stort sett tilsvarer verdien til de langt mer vanlige glassvattmattene.