Nytt system fjerner krenging

Italiensk verft vil utstyre motorbåter med tungt svinghjul som gjør båtturen mer behagelig.

1. september 2009

Ferretti Yachts, som produserer store luksuriøse motorcruisere, tilbyr nå et stabilisatorsystem som kan redusere faren for sjøsyke og gjøre båtturen på opprørt hav mer behagelig. Systemet kalles Anti Rolling Gyro (ARG) og består av et tungt og permanent roterende hjul som er montert i en innretning der det kan bevege seg fritt i forhold til båtens krenging – et såkalt gyroskop. Stabiliseringssystemet skal monteres nederst i skroget på båten, og prinsippet går ut på at det roterende hjulet vil holde seg loddrett uansett hvor mye båten krenger. Og fordi hjulet vil ha en betydelig masse sammenlignet med resten av båten, vil det dempe krengingen kraftig. Og jo tyngre båt, desto tyngre svinghjul, naturligvis. Et nesten to tonn tungt svinghjul i en Ferretti 880, som er 27 meter lang og veier 82 tonn, kan redusere yachtens krenging med oppimot 50 prosent. Ideen med gyrostabiliserte skip er ikke ny. I de enorme atlanterhavsdampernes storhetstid ble det gjort spredte forsøk med lignende innretninger, men systemet ble aldri tatt i bruk på bred front. For å få den ønskede effekten måtte hjulene være enormt tunge, og siden det ikke var hensiktsmessig å seile rundt med så mye dødvekt i skip som var beregnet på transport av passasjerer og gods, utviklet skipsingeniørene andre stabilisatortyper. Ferrettis ARG-system ble pønsket ut av Mitsubishi Heavy Industries i Japan og ble egentlig utviklet for å dempe slingringen i satellitter som går i bane rundt Jorden. Innretningen koster flere hundre tusen kroner, men det er rimelig sammenlignet med prisen på en ekte Ferretti-yacht.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: