Nytt materiale gjør skipspropeller mye lettere

1. september 2009

Skipspropeller står foran den største revolusjonen på 150 år. Det mener i hvert fall firmaet QinetiQ, som har utviklet verdens største skipspropell av et karbonstoffbasert komposittmateriale som gjør propellen mye lettere enn tradisjonelle propeller av metall, og samtidig løser et stort problem ved metallpropellene. Metallpropellene består av en legering av nikkel, bronse og aluminium. Når de arbeider, dannes det en elektrisk ladning i vannet under kjølen, og den spiser med tiden hull i metallet. For å hindre det må skipsbunnen akter i dag kles med platina- og titanplater, og vedlikeholdet av dem krever jevnlige verftsbesøk. Et annet problem, særlig for krigsskip, er at skipspropeller av metall avgir et karakteristisk elektromagnetisk signal som kan fanges opp av fiendtlige fartøy. Men slike problemer unngår man med den nye lettvektspropellen, som er 2,9 meter i diameter og har fem propellblader. Den nye skipspropellen er ikke bare testet i laboratorier. Den har bestått sjøprøven montert på et 98 meter langt krigsskip, RV Triton, og prøveturen viste at det var flere fordeler ved propellen, nemlig en betydelig reduksjon av vibrasjoner i skipet. Det skyldes at bladene på den nye propellen kunne bygges betydelig tykkere enn normalt, uten at det fikk negativ innvirkning på vekten, og det gir en roligere ferd. Dessuten er skipspropeller av det nye komposittmaterialet mye billigere å produsere enn tradisjonelle metallpropeller, for de er klare til bruk i samme øyeblikk de kommer ut av formen. Med metallpropeller er det en del etterarbeid etter støpingen, som ofte kan pågå i flere dager.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: