© SNØHETTA/KYSTVERKET & SHUTTERSTOCK

Norge skal i gang med verdens første skipstunnel

I 2019 går arbeidet i gang med å konstruere en enorm skipstunnel gjennom fjellet ved Stad. Anlegget skal sikre seilasen i et stormfullt og farlig farvann.

10. desember 2017

Ferger og containerskip vil fra omkring år 2023 kunne seile 1700 meter gjennom et norsk fjell. Etter flere år med forarbeider har regjeringen lagt fram planene for verdens første skipstunnel, som skal anlegges tvers gjennom halvøya Stad i Sogn og Fjordane.

Det omfattende prosjektet vil gjøre turen langs kysten mye tryggere for skipene. Når tunnelen står ferdig, slipper de å måtte seile utenom halvøya, i et farvann som er et av de farligste langs kysten. Mer enn to måneder i året blåser det kuling her, og kraftige havstrømmer og bølger gjør forholdene ekstremt uforutsigbare. Bare i løpet av de siste 70 årene har 34 mennesker druknet i disse farvannene.

Den nye, trygge snarveien gjennom fjellet vil kunne brukes av både kommersiell skipstrafikk og private småbåter.

Gå aldri glipp av de viktigste vitenskapelige nyhetene – få Illustrert Vitenskaps NYHETSBREV direkte i din innboks

Fjellet skal sprenges vekk

Boremaskiner og dynamitt skal fjerne omkring åtte millioner tonn av fjellet for å gjøre den nye tunnelen til en realitet. Samtidig var det nødvendig å rive fire privatboliger og flere låver.

Tunnel i tal

  • Længde: 1700 meter
  • Højde mellem bund og tag: 49 meter
  • Bredde mellem vægge: 36 meter
  • Maksimal skibsbredde: 26 meter
  • Pris: Omkring 2,7 milliarder norske kroner

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: