NASA setter lyddemper på overlydsfly

Pelikannebb reduserer støy med en tredel

1. september 2009

Da Concorden fløy sin siste tur i 2003, opphørte kommersiell overlydsflyging, men ny forskning kan muligens bane vei for fremtidens Concorde-avløser. Et av de største problemene ved overlydsflyging er at det oppstår et voldsomt brak når flyet bryter gjennom lydmuren, og slik flyging kan derfor bare foregå over øde havstrekninger. Dette overlydsbraket vil forskere ved NASA nå forsøke å minimere ved å endre på flynesens form, og foreløpig har de klart å redusere støyen med en tredel. Til eksperimentene har NASA brukt et F-5E kampfly, som fikk dekket den spisse nesen med en rundere og mer omfangsrik modell. Formen skaper færre sjokkbølger og dermed et mer beskjedent brak når man når lydens hastighet på ca. 1100 km/t. Forskerne i prosjektet håper at de med tiden vil finne frem til en optimal utforming av flyets spiss og dermed kanskje redusere støyen med helt opptil 75 prosent. Det vil gjøre det mulig å sette inn overlydsfly på de sterkt trafikkerte flyrutene i USA og Europa og redusere reisetiden fra f.eks. Oslo til Madrid med litt over en time.