Nanorør søker seg inn på musikken

Forskere konstruerer verdens minste radio ved hjelp av nanoteknologi

1. september 2009

Selv den minste MP3-spilleren eller mobiltelefonen blekner i glansen fra radioen som den amerikanske fysikeren Alex Zettl og kollegene ved University of California, Berkeley, har utviklet. Verdens minste radio består av et eneste karbonnanorør montert mellom to ørsmå elektroder. Nanorøret sitter fast på den ene elektroden, mens spissen av røret nesten berører den andre. Radiosignalene får røret til å svinge i takt med signalet, noe som endrer styrken i strømmen av elektroner som hopper fra spissen og over på den andre elektroden. På denne måten gjøres radiosignalet om til et elektrisk signal som kan overføres til en høyttaler. En av de første melodiene som nano-radioen fanget opp, var den gamle ”Good Vibrations” med Beach Boys, noe som passet bra sett i lys av hvilke perspektiver nanoradioen trekker opp. Den mikroskopiske radioen bruker eksempelvis nesten ikke strøm, så batteriene vil holde lenge. Men vyene blir nesten altfor store hvis forskerne lykkes med sitt neste prosjekt – å konstruere en radiosender. Ifølge Alex Zettl, som er forskergruppens leder, er målet innen rekkevidde, for i prinsippet er det bare snakk om å reversere strømmen av elektroner. Om prosjektet lykkes, kan det føre til et gjennombrudd innen nanomedisin. Nanosenderen kan nemlig kobles til ørsmå sensorer som settes ut i blodet og blir en del av kretsløpet. Oppfanger en sensor at en pasient med diabetes trenger insulin, kan radiosenderen sende et signal som frigir insulinet fra et depotpreparat som er implantert under huden. Alex Zettl er allerede nå blitt kontaktet av flere forskere som er spesialister på nanomedisin.