Nå kan spionene skrive sine hemmelige koder med DNA

Kunsten å skjule en viktig melding i et brev er urgammel. Men nå kan DNA brukes til å sikre den skjulte meldingen fullstendig, selv om en spion oppdager at brevet inneholder et hemmelig budskap. Metoden er utviklet av dr. Carter Bancroft ved Mount Sinai School of Medicine i New York, USA. Den nye metoden er basert på at fire genetiske baser, A, C, G og T, kan brukes til å skrive en hvilket som helst bokstav. For eksempel betyr sekvensen T-C-A bokstaven R i det nye alfabetet. Kjeder av genetiske baser kan produseres syntetisk i den ønskede rekkefølgen. Carter Bancroft brukte 69 baser til å skrive meldingen ”6. juni invaderer vi Normandie” – en klassiker fra annen verdenskrig. Rundt beskjeden plasseres det to små gensekvenser som er kjent av både avsender og mottaker, og som fungerer som kodenøkler. Så blandes meldingen med arvemateriale som klippes opp i biter av samme lengde som meldingen, og det resulterer i 30 millioner forskjellige gensekvenser. Når mottakeren får brevet med den skjulte meldingen kamuflert som et punktum, bruker han en molekylærbiologisk metode, såkalt polymerasekjedereaksjon, til å hente frem meldingen igjen. Hvis brevet faller i fiendens hender, er det null risiko for at koden skal bli brutt. Uten kodenøkler er det ingen mulighet for å finne sekvensen.