Minihelikopter skal ta pulsen på tornadoer

1. september 2009

Det minste helikopteret i verden er ikke større enn en humle. Helikopteret har fått navnet Mesikopter, og har allerede gjennomført et par testflyginger ved Stanford University i California i USA. Som når det gjelder humlene, er det et under at helikopteret i det hele tatt kan fly, for jo mindre et fly er, jo større blir luftmotstanden i forhold til oppdriften. Det er ikke forsket særlig mye i hvordan insektenes vinger egentlig skaper oppdrift. Mesikopteret er derfor utviklet ved hjelp av en datamaskin der det har vært mulig å tilpasse, simulere og optimalisere vingenes dimensjoner og bevegelser. Mesikopteret har fire rotorblader av epoksyharpiks og nylon. Bladene roterer med hele 50 000 omdreininger i minuttet, og to av rotorene dreier med klokken, de to andre mot klokken. Motorene, hver av dem på størrelse med et riskorn, drives av et mikroskopisk batteri av litium. Mesikopteret blir styrt ved at man regulerer rotorenes omdreiningshastighet, men senere skal styringen overtas av en en mikrobrikke. Mesikopteret kan utstyres med sensorer og utføre målinger på vanskelig tilgjengelige steder, blant annet trykkmåling i tornadoer. NASA vurderer nå om det også kan brukes til å samle opplysninger om marsatmosfæren.