DNA musikvideo

Microsoft lagrer musikkvideo på en DNA-streng

I fremtiden blir det mulig å lagre for eksempel bilder, dokumenter og e-bøker på DNA-strenger. Allerede i dag har forskere fra Microsoft klart å lagre 200 MB data på kunstig DNA.

14. juli 2016 av Karine Kirkebæk

Glem alt om USB-penner og harddisker. I fremtiden kan du lagre dine feriebilder og arbeidsdokumenter på en DNA-streng.

Det høres kanskje merkelig ut, men teknikken har noen store fordeler sammenlignet med vanlig maskinvare.

20 ganger mer data

I april kjøpte Microsofts forskningsavdeling, Microsoft Research, 11.000 kunstige DNA-molekyler fra firmaet Twist Biosciences. Det skriver ScienceAlert.

Og i forrige uke proklamerte IT-giganten at de har satt en ny rekord: 200 megabyte er lagret på en kunstig DNA-streng.

Det er 20 ganger mer enn den forrige rekorden.

Det var på en DNA-streng av de nyinnkjøpte molekylene at forskerne fra Microsoft klarte å lagre musikkvideoen av «This Too Shall Pass» av bandet OK GO:

Fordelene ved DNA

Det kan virke meningsløst å lagre data på organisk materiale. Men i motsetning til harddisker, DVD-er og annen lagringsteknologi kan DNA forbli intakt og lesbar i opptil 10.000 år.

I tillegg til musikkvideoen har forskerne også lagre andre ting på DNA-strengen:

200 MB kan virke lite når en vanlig smarttelefon kan lagre 16.000 MB. Men DNA kan bli den perfekte lagringsenheten fordi det holder så lenge – særlig den kunstige varianten.

Forskerne har bevisst lagret bøker og musikkvideoer for å vise at vi med DNA kan lagre kulturen vår i tusenvis av år.