nb_u17 Beer

Øl skal gjøre kvinner vakrere

Et nytt japansk øl lover deg et mer ungdommelig utseende. Den hemmelige ingrediensen er et protein fra hud og annet bindevev.

23. april 2015 av Karine Kirkebæk

Det høres for godt ut til å være sant. Men det japanske bryggeriet Suntory har brygget et øl som angivelig skal gi huden både fasthet og vakker glød – og dermed gi øldrikkeren et ungt utseende.

Ølet, som heter Precious, inneholder proteinet kollagen som alle mennesker naturlig har i bindevevet – f.eks. i huden, leddbåndene og hinnene rundt musklene. Kollagen kan også sprøytes inn i huden for eksempelvis å gi fyldigere lepper eller glattere hud.

VIDEO: Se ølreklamen

Kollagenproteinet blir produsert i cellene. Proteinet holder huden sammen og tilfører dessuten fasthet og elastisitet. Jo eldre vi blir, desto langsommere går den naturlige produksjonen av kollagen, og det resulterer i flere rynker og tynnere hud.

Populært med grisetær

I Japan er kollagen et populært kosttilskudd blant kvinner, som i stor grad kjøper både pulver, matretter, godteri, syltetøy og nudler med tilsatt kollagen for å oppnå vakker og ung hud.

Retter som inneholder grisetær, haifinner og kyllingskinn har steget i popularitet fordi de har et naturlig høyt innhold av proteinet.

To gram kollagen

Hver flaske Precious-øl inneholder to gram kollagen – i tillegg til fem prosent alkohol.

Ølet blir bare solgt på den japanske øya Hokaido, men leseren må ikke fortvile over utilgjengeligheten. Forskerne kan nemlig ikke konkret bevise at direkte inntak av kollagen i øl gir penere hud.

Brukte gift som skjønnhetsmiddel