Galls on Patagonian beech tree

Gjærknoll gjorde det mulig å brygge øl

DNA-analyser viser at gjær fra nåtidens pilsnerøl stammer fra Sør-Amerika.

2. april 2012

Lyst undergjæret øl av pilsnertypen er i dag det ølet det nesten produseres mest av i verden. Likevel er det først nå at forskere under ledelse av New University i Lisboa har funnet ut hvor dette ølets effektive ingrediens, gjæren, kommer fra.

Det lyse undergjærede ølet som kan gjære også når det er kaldt, ble funnet opp av munker i Bayern på 1500-tallet. Til da hadde europeerne lagd varmgjæret øl, som er en kraftigere øltype.

Hemmeligheten bak pilsnerøltypen er en bestemt gjærtype som viste seg å ha bedre egenskaper enn de gamle gjærtypene. Etter at forskerne hadde sjekket europeiske gjærsamlinger og vitenskapelige artikler samt samlet inn ulik gjær, ble det klart at den effektive gjærtypen ikke kom fra Europa.

Først da argentinske forskere ble konsultert, kom man videre. De fant nemlig en naturlig villgjær i en bøkeskog i Patagonia, som viste seg å være den samme som i de bayerske ølkjellerne. Gjæren, Saccharomyces eubayanus, danner kuleformede knoller på bøketrær, og den er så effektiv at knollene begynner å gjære spontant.

DNA-analyser har vist at den er 99,5 prosent identisk med dagens gjærtype i pilsnerøl. Forskerne mener at gjæren ble tatt med hjem da de første europeerne begynte med sjøreiser mellom Europa og Sør-Amerika på 1500-tallet.