Insekter som mad - FN godkender kryb i kostpyramiden

FN går god for insekter i matpyramiden

I fremtiden skal vi få flere av proteinene fra larver og insekter. I hvert fall hvis det er opp FN og EU, som nå har vurdert verdien av insekter som mat.

20. mai 2016 av Lise Tønner

Det krever en skikkelig klatt ketchup og en hel del selvdisiplin den første gangen, men du kan like godt venne deg til det. Sprøstekte gresshopper og saftige melormer kommer til å få en viktig plass i kostholdet.

Insekter skal nemlig erstatte andre proteinkilder som er dyre og forurensende, som for eksempel ku og gris.

Det mener FNs matvareorganisasjon, FAO, og EUs matvaredirektorat, EFSA. Derfor har de nå offisielt vurdert insektenes næringsverdi og matvaresikkerhet.

Rapportens konklusjon er at man godt kan sette sammen et sunt og næringsrikt måltid av de over 1900 spiselige insektene vi kjenner i dag.

INSEKTPYRAMIDEN: En liten del av de spiselige krypene, ordnet etter næringsverdi. Spis mest fra bunnen og minst fra toppen. Klikk for en større utgave.

Millioner bruker insekter som mat

I det meste av verden har man lenge kjent og satt pris på insekters nytte som matvarer. I mange land i Asia, Afrika og Latin-Amerika spiser folk insekter uten å blunke.

De små krypene er sunne: De inneholder massevis av proteiner og mineraler. For eksempel det finnes det mye kalsium i skallet til mange insekter.

Det har også en fordel sammenlignet med større dyr og fisk, nemlig at de ikke lever så lenge. Dermed er det ikke tid til at forurensning hoper seg opp i dem.

Den neste moten: Insekter som mat