Hvorfor har rotfruktene farger?

Blomsterfarger tiltrekker seg dyr som kan spre plantenes pollen, men hva er hensikten med farger på rotfrukter?

Fordi planterøtter ofte inneholder mye næring, er planteetende dyr blitt klar over dem. Som et tiltak mot dyrenes appetitt har noen planter i tidens løp utviklet stoffer i røttene, som kan være svært giftige for dyr, og i noen tilfeller er det disse stoffene som forårsaker fargen i røttene. Men ikke alle rotfrukter inneholder stoffer som har til hensikt å skremme bort sultne dyr. Et eksempel er rødbeten der fargen er en antioksidant som gjør planteorganismen bedre i stand til å takle miljømessige endringer. Ved for eksempel tørke og høye saltkonsentrasjoner stiger rødbetens innhold av fargestoffer, og den mørkerøde fargen blir enda mer utpreget. I andre tilfeller skyldes rotfruktenes farger at mennesker har hatt en finger med i spillet. Gulrotens oransjegule farge er fremavlet slik at den skulle se mer appetittlig ut enn da den kom i nyanser av hvitt og grønt. Gulroten er dessuten sunnere med fargen den har nå. Gulrot inneholder nemlig store kvanta av pigmentstoffet betakaroten som gir rotfrukten den flotte fargen og som menneskene omdanner til A-vitamin når stoffet tas opp i leveren. Opprinnelig er nok den lekre oransje fargen blitt fremelsket fordi det skulle se pent ut, og først senere ble forskerne klar over at betakarotenstoffet er et viktig provitamin for den menneskelige organismen.