Kvinde spiser æble

Hvor ren blir frukt når du skyller den?

Når du vasker et eple, forsvinner de fleste bakterier. De helseskadelige plantevernrestene er derimot vanskelige å kvitte seg med.

22. juni 2016

Frukt bærer på forskjellige mikroorganismer – og bare noen av dem går av når frukten skylles med vann.

Eplet kan for eksempel bære på blindpassasjerer som kan gjøre deg syk.

Salmonella, listeria, kolibakterier, norovirus, amøber eller spolormer kan gi dårlig mage og forgiftningssymptomer, men ikke hvis du vasker frukten før du spiser den – de sykdomsfremkallende mikroorganismene kan nesten alltid vaskes helt vekk.

Plantevernmidler er vanskelige å fjerne helt

Verre er det med rester av plantevernmidler. De er vanskelige å kvitte seg helt med fordi de er utviklet til å klistre seg fast på frukt og grønt for å beskytte dem mot skadedyr.

Bare noen få plantevernmidler kan fjernes helt, og noen er stort sett umulige å få av, uansett hvor mye du skrubber.

Helsemyndighetene har imidlertid fastsatt grenseverdier for hvor mye det kan være av slike rester på frukt og grønt.

Fiender herjer eplets indre og ytre

Plantevernmidler, bakterier og andre mikroorganismer sitter ikke godt fast på fruktens ytre. Noen trenger inn gjennom skallet, mens andre sitter som et slags belegg på fruktens ytre. Derfor slipper du ikke unna alle mikroorganismer når du skyller eplet ditt.

|

Et hull på skallet kan gjøre et eple sykt

På fruktplanter vokser det også naturlige mikroorganismer.

Hvis de trenger inn i frukten – for eksempel gjennom et hull på skallet av et eple – kan organismene gjøre frukten syk og danne råtne flekker. Flekkene er umulige å vaske vekk fordi de sitter i fruktkjøttets vev eller celler.

De naturlige mikroorganismene er imidlertid helt ufarlige for mennesker.

Fire av ti barn har for mye plantevernmidler i kroppen

En amerikansk studie har vist at fire av ti barn hadde akkumulert alarmerende mengder plantevernmidler i kroppen, blant annet fra frukt og grønnsaker som ikke har vært skylt skikkelig. Stoffene kan blant annet føre til dårlig sædkvalitet, kreft, misdannelser og parkinsons.

Du kan lese flere uhyggelige fakta om de kjemiske stoffene vi utsetter oss for hver dag i denne artikkelen:

Hva er plantevernmidler?

? Kalles for pesticider eller sprøytegift.

? Særlig i frukt og grønnsaker er det risiko for å finne plantevernmidler. Men det er likevel sunt og nødvendig å spise frukt og grønnsaker hver dag.

Kilde: Fødevarestyrelsen