© Impossible Foods

3 matvarer du kommer til å spise i fremtiden

Rødt kjøtt er en belastning på miljøet, men i fremtiden kan vi spise dem med god samvittighet. Matingeniører har nå utviklet blodig vegetarkjøtt, og en nederlandsk forsker arbeider hardt med å gjøre kjøtt dyrket i petriskåler billigere enn den ekte varen.

25. juni 2017 av Martin Bernth

Vegetarkjøtt med vegetarisk blod

© Impossible Foods

Firmaet Impossible Foods i USA har utviklet en plantebasert kjøttdeig som inneholder en av de viktigste smaksgiverne fra ekte kjøtt – blod.

Hem er det hemmelige krydderet som gir riktig smak og farge. Hem-molekylet består av et jernatom bundet til fargestoffet porfyrin. Jerninnholdet gir den metalliske smaken vi kjenner fra blod.

Hem inngår i kroppens blodtransporterende protein, hemoglobin, men forskerne har funnet en metode til å skape vegetarisk hem fra soyabønner.

Erter blir til kyllingstrimler