Ny teflon

Teflonets avløser vil lette hverdagen din

Avløseren for teflonet er på vei: Toaletter som ikke behøver vann lenger, og kjøkkenutstyr som ikke behøver å tørkes av, er bare noen av gevinstene ved en ny laserbehandling av metalloverflater.

8. oktober 2015 av Gorm Palmgren

Avløseren for teflon

Forskere har laserbehandlet overflaten på platina, titanium og messing på en måte som gjør at metalloverflaten skyr vann så i den grad at dråpene spretter av.

VIDEO: Se vann sprette fra nytt materiale

Toaletter behøver stort sett ikke vann

Hvis toalettskålen og rørene til kloakken fremstilles av det nye laserbehandlede metallet, vil avføring, urin og bakterier ikke kunne feste seg, og lett skylles vekk med bare litt vann.

Oppfinnelsen vil ikke bare være en fordel i huset: I mange fattige land, der befolkningen slåss med de to store problemene dårlig hygiene og vannmangel, vil det moderne teflonet bety et stort fremskritt.

Biler og sykler ruster ikke

En bil eller en sykkel som er fremstilt av det laserbehandlede metallet, vil aldri ruste fordi overflaten alltid holdes fullstendig tørr.

Når det regner, vil vanndråpene trille bortover overflaten og ta med seg smuss og støv slik at den alltid er funklende ren og til og med helt tørr.

Det samme vil gjelde for f.eks. kjøkkenutstyr, som verken behøver å vaskes eller tørkes, men bare skylles under kaldt vann.

Medisinsk utstyr og vannrør blir bakteriefrie

Farlige mikroorganismer på legeutstyr, bakteriekolonier i vannrør eller kjøttrester på maskinene på slakteriet er en helserisiko for oss.

Bakterier kan imidlertid ikke vokse på rør, kar eller instrumenter som er fremstilt av det nye, laserbehandlede metallet, fordi den første vanndråpen vil skylle dem vekk. Overflatene vil derfor forbli rene og bakteriefrie.

Verdens dyreste materialer

Hva er verdens dyreste materiale? Både gull, platina og diamant er på listen, som allikevel toppes av et helt annet materiale.